Sobota przy biurku, niedziela z laptopem. Jak zrekompensować pracę w dni wolne?
Praca w dni wolne jest ściśle uregulowana i wymaga właściwej kompensacji. Pracodawca, który tego nie dopilnuje, może zostać ukarany grzywną.
W dobie dynamicznych zmian na rynku pracy, powszechnej pracy zdalnej i globalnego działania firm w różnych strefach czasowych, wykonywanie obowiązków zawodowych w dni wolne – w tym w niedziele i święta – przestaje być wyjątkiem, a staje się codziennością. Coraz więcej pracowników, czy to z wyboru, czy z konieczności narzuconej przez konkurencję, pozostaje dostępnych również poza standardowymi godzinami pracy. Sprawdzanie skrzynki mailowej i odpowiadanie na maile klienta stają się nawykiem, towarzyszącym także w dni wolne od pracy i w sytuacjach prywatnych. Ale jak długo taka dostępność po godzinach może być bezpieczna z punktu widzenia prawa pracy? Jak pokazują przepisy – niezbyt długo. Praca w dni wolne jest bowiem ściśle uregulowana i wymaga właściwej kompensacji. W przeciwnym razie może przynieść więcej szkody niż pożytku. Również dla pracodawcy.
Jaka jest różnica między wolną sobotą a niedzielą?
Kodeks pracy przewiduje wprost, jakie dni są standardowo uważane za dni wolne od pracy, a co za tym idzie, które dni tygodnia są dniami „roboczymi”. Dni wolne od pracy można podzielić na dwie kategorie:
1) kodeksowe dni wolne od pracy (w ramach nich mówimy również o świętach ustawowych);
2) rozkładowe dni wolne od pracy.
Zgodnie z art. 1519 § 1 KP, dniami wolnymi od pracy są niedziele i święta określone w przepisach o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)